Varning för målarväggen!
För en tid sedan började jag måla skator och kråkor på notpapper inför en liten konstmässa jag skulle vara med på. Jag var i desperat behov av pengar vid det tillfället eftersom min dotter skullle ta studenten och jag var luspank. Behovet av att snabbt få klirr i kassan gjorde därför att jag sålde de här bilderna väldigt billigt, och glädjande nog gick de åt som smör och beställningarna ramlade in.
Eftersom jag hade lanserat bilderna till en så billig penning så ville jag inte höja priset alltför mycket och uppnebarligen var både prist och motiven väldigt attraktiva.
Så jag målade och målade och målade. Och fick ännu fler beställningar. Så småningom började jag inse att jag behövde ta mer betalt, för jag upplevde alltmer att de här fågelbilderna hade blivit en förlustaffär. Jag hann ju inte med att göra några andra bilder.
Men då var det för sent. Jag hade bränt ut mig på fågelbilderna.
Lusten att skapa och måla hade liksom helt runnit av mig, åtminstone när det handlade om den här typen av bilder. Det här lärde mig verkligen en läxa. Eller två. För när du själv inte vet att värdesätta det du gör, då försvinner liksom också meningen med det. För varför ska man lägga tid, engagemang, själ och hjärta på något som inte ges något skäligt värde?
Julie Fei-Fan Balzer har gjort en lista för att undvika att hamna i den här fällan, en lista som jag efter fågleincidenten har tagit till mitt hjärta:
Att utvecklas som konstnär av Julie Fei-Fan Balzer • Gör bildskapande till en daglig vana. • Kliv ur din bekvämlighetszon. • Släpp dina kryckor. Det är inte lätt, men det är viktigt. • Omfamna det som skrämmer dig. • Våga prova dåliga idéer. (Kanske inte dåliga idéer som, låt oss använda lösningsmedel utan ventilation utan mer sådana dåliga idéer som handlar om att göra lerfärgad färg eller måla över något något som ser hyfsat ut.) • Reservera tid i schemat för personlig konstnärlig utveckling. • Tänk inte att du har misslyckats, tänk att du har lärt dig. • Fira dina framgångar. Hårt. "Det kan vara skrämmande att ändra på det som redan fungerar och för en professionell konstnär är det så klart också en risk. Men det innebär en ännu större risk om du fastnar i ditt bildskapande och bara gör samma sak om och om igen, kanske till den grad att du börjar göra avbildningar av din egen konst. Ha istället tilltro till att köparna kommer att hitta dig när det du gör är fräscht, intressant och äkta – inte bara för alla andra, utan även för dig. ”